Monday 22 June 2015

Menu Bulan Ramadan

Assalamualaikum ♥
Alhamdulillah hari ni dah masuk 6 ramadhan. Syukur sangat - sangat sebab Allah izinkan diri ini untuk berpuasa penuh dengan keadaan my darling dalam tummy. TQ sayang, nanti berbuka ibu belanja makanan yang sodap - sodap ye. 
Okeh entri kali ni nak share dengan korang mengenai menu pencuci mulut yang ringkas dan mudah. ewahh. Bulan puasa kali ni tah kenapa aku rajin pulak nak buat kuih, buat pencuci mulut yang mudah. =) . mungkin sebab aku nak makan dan ada permintaan dan harus la yang meminta tu si suami ku. Macam makana utama, aku serahkan dekat mama. sebabnya andai aku masak sudah pastinya tak laku. huhu..
Ni antara menu yang aku cuba buat sepanjang 5 hari puasa ni.
Agar2 santan. umhhh.. pertama kali buat, alhamdulillah tak menghampakan, dan lagi satu tu agar2 milo. ni permintaan cik suami. siap cakap lagi "syg, nti gula tu ganti dengan madu ya." wahh, memang tak la aku nak letak, bukan apa takot tak jadi, dah la first time buat, karang tak jadi nagis ...
Next,
aiskrim vanila oreo, aumm, ni betol2 tekak aku yang nak. hehe. sekali buat manis ya rabb, sebab ter ' over ' susu pekat. yang paling bestnya bila aku tengok dalam peti ais, rupanya dah separuh. adik aku makan ngan mama, hehe. 
Next,




Popia ayam dan ketam bersama cheese . Aummm..


 
Ni lah hasil nya.. Popia ayam je yang sedap. Popia ketam tak syok sangat sebabnya aku ni manusia yang alah dengan seafood, so aku rasa sikit je yang lain suami aku yang perabihhkan. ^_^
Jadi, inilah menu - menu yang aku first time buat dan rasanya boleh la, haha. Alhamdulillah. suami aku selalu pesan, "sayang boleh cuba lagikan, in sya Allah kali kedua mesti lagi sedap ". Gituu. okeh cik suami. 
Korang nak tahu tak, apa yang membuatkan aku nak cuba buat menu - menu ni, di antaranya tadi sebab ada permintaan dan aku sendiri yang nak makan, selain tu jugak, jiwa aku terasa tercabar dengan makcik - makcik yang jual kuih kat bazar tu, haha. Yelah menu senang je, tapi tak boleh buat. So aku cabar diri aku pulak untuk mencuba. Sekurang kurangnya aku dah ada pengalaman so bila orang tanya tak lah aku bengong sangat. Hehee. Antara hikmah lain, aku tahu serba sedikit fungsi -fungsi bahan masakan di dapur, sebagai contoh, masa nak buat aiskrim perlu ada "overlet". Yahh. aku dok google gak, apa fungsi dia. rupanya untuk bagi aiskrim naik gebu dan tak lembik. 
So korang yang jelita di luar sana, jangan malu untuk mencuba makanan yang korang nak makan okeh, ia nya tak merugikan, malah membahagiakan. masak dengan hati, masak with iman. ewahh.
okeh itu saja, lepas ni aku nak mengoogle menu apa pulak untuk hari ni, cayokk girls! 
AKHIR KALAM 
#CIK AMIRUL

No comments:

Post a Comment